Trening oporowy łączący duże i małe obciążenia : przegląd systematyczny z metaanalizą wyników badań w dziedzinie treningu łączonego.

Wstęp

Wydajność i sukces w sporcie w dużym stopniu zależą od zdolności do wytwarzania maksymalnej siły nerwowo-mięśniowej. W tym celu sportowcy muszą osiągnąć stosunkowo wysoki poziom wytrzymałości i zoptymalizować ich transfer do wydajności. Sugeruje się zatem, aby programy treningu oporowego obejmowały zarówno ćwiczenia z większymi obciążeniami (a więc i mniejszą prędkością), jak i niższymi obciążeniami (a zatem większą prędkością), aby osiągnąć maksymalną wydajność.

Jednak szczególny schemat łączenia tych metod był przedmiotem debat od dziesięcioleci. Niedawna idea, że ​​wyższe i niższe obciążenia treningowe można łączyć w jednej sesji, wzbudziła znaczne zainteresowanie praktyczne. To połączenie jest często nazywane złożonym treningiem (CT). Sugeruje się, że sportowcy i trenerzy oszczędzają czas, wykonując ćwiczenia z mniej lub bardziej dużymi obciążeniami podczas tego samego treningu, a także mogą skorzystać na zjawisku zwanym wzmocnieniem po aktywacji (PAP). PAP odnosi się do natychmiastowej poprawy zdolności mięśni szkieletowych po zakończeniu czynności treningowych i jest przypisywany fosforylacji lekkich łańcuchów regulujących miozynę i zwiększonej rekrutacji jednostek motorycznych.

Chociaż dokładny mechanizm jest nadal przedmiotem dyskusji, istnieje obszerna literatura, donosząca że ​​ćwiczenia treningowe o dużym obciążeniu mogą znacznie zwiększyć produkcję energii w kolejnych ćwiczeniach z niskim obciążeniem za pośrednictwem PAP. Jednak wyniki badań długoterminowych adaptacji po ćwiczeniach kombinowanych o dużym obciążeniu i niskim obciążeniu podczas treningu przyniosły sprzeczne wyniki: Równą i wyższą poprawę wydajności zaobserwowano podłużnie w porównaniu z metodami treningowymi wykorzystującymi bardziej tradycyjny lub alternatywny opór (przykład: trening siłowy z większym obciążeniem, trening z niższym obciążeniem lub inne metody treningowe łączące jedno z ćwiczeń o wyższym i niższym obciążeniu).

Cel

Celem badania jest określenie skuteczności programów treningowych łączących ćwiczenia z małymi i dużymi obciążeniami podczas jednej sesji, w kontekście wydajności kończyn dolnych.

Metoda

W sumie przeszukano 5 elektronicznych baz danych (PubMed, Web of Science, SportDiscus, CINAHL i Scopus) w celu identyfikacji odpowiednich opublikowanych badań do 7 marca 2018 r. CT (złożony trening) został zdefiniowane jako połączenie ćwiczenia treningowego z większym obciążeniem i mniejszym obciążeniem podczas treningu z biernym okresem odpoczynku krótszym niż 15 minut między ćwiczeniami.

Metaanalizy przeprowadzono przy użyciu modelu efektów losowych ze zmiennymi zależnymi od wysokości countermouvement jump (CMJ), wysokości squat jump (SJ), wydajności przy powtórzeniu maksymalny w przysiadzie (1-RM) i czas sprintu odpowiednio na 5 m, 10 m, 20 m, 30 mi 40 m.

Czytaj więcej