Wpływ treningu oporowego na adaptacje hipertroficzne i siłę mięśni w porównaniu z porą dnia: przegląd systematyczny i metaanaliza.

Jozo Grgic, Bruno Lazinica, Alessandro Garofolini, Brad J. Schoenfeld, Nicholas J. Saner & Pavle Mikulic

DOI: 10.1080/07420528.2019.1567524 ; Published online: 31 Jan 2019.

Chronobiology International – The Journal of Biological and Medical Rhythm Research

WSTĘP :

Wydajność ćwiczeń różni się w zależności od pory dnia (Drustetal, 2005). Na przykład badania wykazały poprawę synchronizacji w czasie, gdy sesja jest wykonywana o 17:30 w porównaniu z 7:30 rano (Atkinson i in., 2005). Wydaje się, że akrofaza mięśnia (maksymalny szczyt dobowy) występuje wieczorem, około 18:00.

Guette i in. (2005) oceniali siłę przy użyciu testu maksymalnego dobrowolnego skurczu (=MVC) mięśnia czworogłowego uda o 06:00, 10:00, 14:00, 18:00 i 22:00. Wyniki pokazały, że siła osiągnęła maksimum o godzinie 18:00. Najniższe wartości oporu uzyskano podczas sesji porannych (06:00 i 10:00). Martin i in. (1999) porównali wartości siły o 07:00 i 18:00 i wskazali, że siła MVC była wyższa (+ 9%) wieczorem niż rano. Na podstawie wyników tych badań wydaje się, że specyfika czasowa jest ważną zmienną dla ćwiczeń siłowych. Jednak zalecenia przedstawione przez American College of Sports Medicine (2009) nie zawierają wytycznych na ten temat.

Można postawić hipotezę, że na dłuższą metę trening o określonej porze dnia może mieć głęboki wpływ na charakterystyczne adaptacje, takie jak hipertrofia i siła mięśni. Na poparcie tej hipotezy Sedliak i in. (2009) porównali efekty 10 tygodni treningu rano (07:00 do 09:00) w porównaniu z wieczorem (17:00 do 19:00). Tylko grupa wieczorna doświadczyła znacznego wzrostu siły (MVC). Jednak wydaje się, że nie ma konsensusu w tej kwestii, jak Souissi i in. (2002) opisali podobny wzrost siły mięśni zarówno rano, jak i wieczorem. Jeśli chodzi o hipertrofię, odnotowano również sprzeczne wyniki dotyczące czasowej specyficzności treningu oporowego. Na przykład badanie Sedliaka i in. w 2009 r. zaobserwowano podobne wyniki w przypadku przerostu mięśnia czworogłowego, niezależnie od pory dnia, w której sesja jest wykonywana. Paradoksalnie Küüsmaa i in. w 2016 r. zanotowano większy przerost dla grup trenujących w nocy.

Biorąc pod uwagę brak konsensusu co do skutków czasowej specyficzności treningu oporowego (siła i hipertrofia), ten systematyczny przegląd i metaanaliza badań mają na celu wyjaśnienie tego problemu.

METODY :  

Poszukiwania literatury anglojęzycznej w bazach danych PubMed / MEDLINE, Scopus i SPORTDiscus przeprowadzono w listopadzie 2018 r. Przy użyciu słów kluczowych. Badanie zostało wybrane niezależnie przez dwóch autorów (JG i BL), aby zminimalizować stronniczość.

Wszystkie badania zawarte w analizach spełniały następujące kryteria włączenia:

– opublikowane w języku angielskim

– porównanie efektów treningu oporowego rano i wieczorem z dwiema grupami wykonującymi ten sam program treningowy

Hipertrofię mięśniową i / lub siłę mięśni oceniano przed i po zabiegu za pomocą beztłuszczowej masy ciała, mięśni (całego mięśnia lub włókna), maksymalnych powtórzeń (MR) lub zmian MVC.

– interwencja trwała co najmniej 4 tygodnie

– zdrowi uczestnicy

Dwóch autorów (JG i AG) niezależnie wyodrębniło różne dane i oceniło jakość włączonych badań. Do oceny jakości metodologicznej włączonych badań użyto listy kontrolnej zawierającej 29 przywoływanych pytań (od 20 do 29 punktów = dobra jakość, od 11 do 20 punktów = średnia jakość i mniej niż 11 = słaba jakość).

Analizy statystyczne przeprowadzone w standardach naukowych są szczegółowo opisane w oryginalnym artykule.

Czytaj więcej