Odzież kompresyjna

Odzież kompresyjna jest regularnie wykorzystywana w sporcie. Początkowo była używana w środowisku medycznym do leczenia problemów naczyniowych, a następnie stała się coraz bardziej popularna wśród sportowców.

1) Teoretyczna prezentacja i opis techniki

a) Zakres zastosowania techniki

Odzież kompresyjna może być noszona przed, w trakcie i po wysiłku na jednej lub na kilku częściach ciała. Najczęściej stosowanymi są: skarpety, kalesony, t-shirty, rękawy …

b) Opis praktyczny

Nie ma zgody co do tego, jak używać ubrań kompresyjnych, protokoły są bardzo niejednorodne, niektóre zalecają stosowanie podczas wysiłku, a inne po. Nie ma również szczególnych zaleceń w zakresie czasu noszenia takiej odzieży. Ciśnienie wywierane na ciało po założeniu ubrania kompresyjnego, różni się w zależności od danej marki, modelu i protokołów. W większości przypadków odzież tego typu wytwarza ciśnienie degresywne, to znaczy ciśnienie jest bardziej intensywne w częściach dystalnych niż proksymalnych. Producenci stworzyli również skarpetki, w których nacisk jest bardziej intensywny w łydce i niższy w okolicy kostek, przy założeniu, że układ żylny na poziomie łydki ma większe znaczenie; mówimy tutaj o progresywnym ciśnieniu. Badanie odzieży tego producenta wykazałoby zatem lepsze poczucie komfortu wraz z progresją ciśnienia.

c) Oczekiwane efekty

Celem stosowania odzieży uciskowej byłoby polepszenie wydajności, a także poprawa regeneracji po ćwiczeniach. Dodatkowo, zmniejszyłby się ból mięśni i odczuwalne zmęczenie. Poprzez ograniczenie przestrzeń pod naciskiem, nie dochodziłoby do powstania obrzęku. Ponadto, niewielkie zmiany osmotyczne zmniejszyłyby dyfuzję płynu w przestrzeni śródmiąższowej i umożliwiłyby lepszy powrót żylny.

(Informacje z badania autorstwa Kraemer i wsp. (2001))

Czytaj więcej