Floss Band / Voodoo Band

Taśma „Floss Band”, zwana także „Voodoo Band”, jest elastyczną, gumową taśmą, która oryginalnie była stosowana przez osoby uprawiające CrossFit. Jej zastosowanie zostało spopularyzowane przez Kelly’ego Starrett’a i opisane w jego książce: „Bądź Sprawny jak lampart” opublikowanej w 2013 roku. Technika ta zaczyna się dziś pojawiać w innych sportach, ale także znajduje swoje zastosowanie w niektórych gabinetach fizjoterapeutycznych.

1) Teoretyczna prezentacja i opis techniki

a) Zakres zastosowania techniki

Obecnie, stosowanie flossing’u ma kilka celów: początkowo stosowane było w leczeniu ograniczeń mobilności, jej zastosowanie rozszerzono o inne obszary, takie jak: poprawa wydajności skoku, sprintu, zmniejszenie ryzyka pojawienia się bólu, zmniejszenie ryzyka obrzęku, defibroza tkanki po urazie lub regeneracja mięśni.

Metoda do tej pory jest mało powszechna, nie istnieją żadne realne zalecenia dotyczące wykorzystania tych taśm u pacjentów z chorobami układu krążenia, reumatyzmem, z chorobami dermatologicznymi i kobiet w ciąży. Dlatego na tym etapie lepiej jest je uznać za przeciwwskazania.

b) Opis praktyczny

Technika ta polega na owinięciu elastycznej taśmy wokół mięśnia lub stawu, który ma być leczony, przykrywając 50% taśmy ułożonej w poprzednim owinięciu. Taśma jest wcześniej rozciągnięta, aby zapewnić usztywnienie. Po odpowiedniej aplikacji taśmy, dany staw i / lub mięśnie poddawane są terapii, zależnie od protokołu zostanie wykorzystana bierna lub czynna mobilizacja (we wszystkich kierunkach, w całym zakresie ruchu). Nie ma jednoznacznych zaleceń dotyczących napięcia, jakie należy zastosować na taśmie (od 50 do 75% według różnych autorów, wartość 70% powtarza się najczęściej). Istnieją tylko pobieżne wytyczne dotyczące czasu trwania aplikacji (od jednej do trzech minut) oraz liczby mobilizacji, które należy przeprowadzić. Nie ma również zgodności co do kierunku owijania (dośrodkowy vs odśrodkowy).

Czytaj więcej