Wywiad z Francesc Cos Morera, trenerem przygotowania motorycznego FC Barcelona i prowadzącym szkolenie w Kinespoert z Blood Flow Restriction

1- Proszę nam wytłumaczyć na czym polega Blood Flow Restriction (BFR) ?

Jest to całkowite ograniczenie przepływu żylnego i częściowo krążenia tętniczego poprzez zastosowanie kompresji (w postaci opaski, mankietu) w obrębie kończyn.

Główną zaletą tej metody jest umożliwienie intensywnej stymulacji mięśni przy stosunkowo niskim obciążeniu, co umożliwia jej zastosowanie na wczesnych etapach rehabilitacji lub w celu ograniczenia ryzyka zagrożeń związanego z pracą na dużym obciążeniu.

2- Czy BFR wpływa na elementy tkanki nie kurczliwej (kość, ścięgno, tkanka łączna) czy tylko na mięsnie ?

Dowody naukowe wykazały, iż brak tlenu i zwiększone stężenie metabolitów indukowane BFR, tworzą serię reakcji, które ułatwiają syntezę białek, indukują adaptację mięśni, ale reakcje te ułatwiają również tworzenie innych tkanek.

3- Czy widzi Pan korzyści z zastosowania BFR w przypadku osteoporozy, tendinopatii ?

Po pierwsze, BFR pozwoli na stymulację hormonalną, która ułatwi wytwarzanie tkanki kostnej.
Ponadto, mechaniczny stres generowany przez ćwiczenia również przyniesie podobne korzyści.
Połączone działanie niskich obciążeń mechanicznych (platforma wibracyjna, chodzenie, …) i BFR, których reakcje metaboliczne ułatwiają regenerację, okazuje się interesującą strategią w leczeniu osteoporozy.
Na poziomie ścięgna, BFR pozwala na poprawę siły i zwiększenie masy mięśniowej pomimo tego, że tendinopatia nie pozwala nam na pracę z wysokim obciążeniem. BFR pozwala zatem na optymalne dopasowanie pracy mięśni przy względnie niskich obciążeniach.

4- Czy dla zwiększenia hipertrofii, niezbędne jest wykonywanie powtórzeń danego ćwiczenia do upadku mięśniowego jednocześnie stosując BFR?

Tak, konieczne jest, aby ćwiczyć do upadku mięśniowego, ponieważ głównym celem pracy mięśni w metodzie BFR jest osiągnięcie odpowiedniego poziomu niedotlenienia. Jeśli nie występuje niedotlenienie, nie ma korzyści dla mięśni, w postaci zwiększenia siły, ani w hipertrofii.

5- Kiedy i w jakiej częstotliwości włączyć BFR w program rehabilitacji?

Periodyzacja w dziedzinie rehabilitacji wydaje się oczywista, sugeruje 2-3 sesje w tygodniu, jest lepsza niż 4-5 lub 6. Więc nie zawsze będzie lepiej jeśli zrobimy więcej.
Jeśli chodzi natomiast o ograniczenie przepływu to sugeruje się ograniczenie o 50% w kończynie górnej i o 80% w kończynie dolnej.
To ograniczenie musi uwzględniać wygodę sportowca podczas wykonywania ćwiczenia.
Więcej ograniczeń = mniejszy komfort i to jest punkt, który jest bardzo ważny. Więcej ograniczeń nie zawsze wiąże się z większymi korzyściami.
W sporcie nie ma wyraźnych wytycznych odnośnie periodyzacji. W tym kontekście celem jest poprawa wydolności mięśni.